Tirsdag 20. mai kl. 16.30 holdes en nasjonal økumenisk gudstjeneste i Nidarosdomen i Trondheim i anledning grunnlovsjubileet.
Sr. Else-Britt Nilsen representerer Norges kristne råd under gudstjenesten, mens biskop Bernt I. Eidsvig representerer den katolske kirke.
Gudstjenesten overføres direkte i NRK Radio P1+.
På Den norske kirkes hjemmesida kan vi lese at;
…både kongepar og preses Helga Haugland Byfuglien og biskop Tor Singsaas deltar. Det blir urfremføring av Henrik Ødegaards Graduale og halleluja. Gudstjenesten overføres direkte i NRK Radio P1+.
– Dette blir en gudstjeneste hvor vi trekker de store historiske linjer. I 1914 hadde man også grunnlovsgudstjeneste i Nidarosdomen, med kongeparet og hele det offisielle Norge. Nidarosdomen er den eneste bygning og lokalisering som er nevnt i Grunnloven, der ved navnet Trondheims domkirke, forteller domprost Ragnhild Jepsen.
Gudstjenesten er altså økumenisk, og kirkeledere fra blant annet Den katolske kirke, Metodistkirken, Pinsebevegelsen, Frelsesarmeen og Misjonsforbundet deltar. Forholdene for dissentere og andre har endret seg kraftig siden 1814 med blant annet oppheving av forbudet mot jøder og jesuitter, og dette preger gudstjenesten. Den er utformet i nært samarbeid med Norges kristne råd.
Høsten 2014 åpner vi et nytt tilbud på Sta. Katarinahjemmet, hvor barn i alderen 3-6 år inviteres til Den gode hyrde katekese. Gruppen vil møtes en gang per uke med sr. Agnes, som vil være gruppens kateket.
Tradisjonen tro var Mariaforeningen på besøk på Sta. Katariahjemmet første tirsdag i mai. Det var om lag 25 kvinner som kom på besøk. Kvelden ble innledet med messe i vårt kapell, før man samlet seg i Peisestuen.
Kvelden ble avsluttet med hyggelig samvær over en kaffekopp, før et hyggelig loddsalg.
9.-11. mai inviterer Newmaninstitutet i samarbeid med Faraday Institute til konferanse over temaet naturvitenskap og religion i Uppsala i Sverige. Blant foredragsholderne er
I perioden 5. – 8. mai samles Liturgikommisjonen for nytt arbeidsmøte, hvor de vil fortsette arbeidet med dåpsritualet. Sr. Ragnhild Marie er medlem av kommisjonen og vil delta på møtet.
Hver fredag inviterer St. Olav domkirkemenighet til lunsj etter formiddagsmessen kl. 11.00. Fredagslunsjen er et av menighetens viktigste karitative tilbud, og samler en rekke mennesker på tvers av alder, kultur og livssituasjon til måltid og hygge. Alle er velkommen.
Vårt kloster bærer navnet til den hellige Katarina av Siena (1347-1380), og slik har 29. april, festdagen for den hellige Katarina av Siena, også blitt vår fest. I den anledning kan man her finne tekster om helgenen og om vårt kloster. Gratulere med dagen!
Trenger du et rolig sted å overnatte sentralt i Oslo eller ønsker du å trekke deg tilbake for noen dager i stillhet?