Her kan du lese om Katarinahjemmets historie og dominikansk spiritualitet.

Et kloster blir norsk: Katarinahjemmet – av sr. Else-Britt Nilsen: I middelalderen fikk Norge aldri en kvinnelig gren av ordenen, slik tilfellet var for Sverige og Danmark. Når det endelig skjedde, var det nært knyttet til de franske dominikanerbrødrenes etablering på Majorstuen. Les mer.

Med biskoppelig velvilje og for ”egen regning” … – av sr. Else Britt NilsenEt forholdsvis smalt prosjekt, et” hjem for unge piker”, har vist seg å bære frukt langt ut over den opprinnelige målgruppens grenser og grunnleggernes ambisjoner. Les mer.

Sigrid Undset og Katarinahjemmet: Den norske forfatteren og nobelprisvinneren Sigrid Undset var en nær venn og støttespiller av Katarinahjemmet. Undset konverterte til katolisismen i 1924 og ble et år senere legdominikaner. Les mer.

Dominikus og ordenens opprinnelse: Dominikus er en “diskret” helgen som ikke etterlot seg noen skrifter, men derimot en streben, ånd og en glede som fremdeles lever. Les mer.

Rop, Katarina! – av sr. Anne-Bente Hadland: Katarina Benincasa var det 23. barnet i en håndverkerfamilie i det 14. århundres Siena. Hennes navn er for alltid knyttet til Kirkens historie såvel som storpolitikkens. I usedvanlig frimodighet oppsøkte hun og skrev til kirkelige og politiske ledere for å få dem til å vende om, til å leve et liv som var kristennavnet verdig. Les mer.

Kontemplasjon og aksjon – om dominikansk spiritualitet – av sr. Anne Bente HadlandKontemplasjon og aksjon, kontemplasjon og apostolat, forkynnelse, uttrykker selve formelen for dominikansk ordensliv, slik vi liker å tenke det. Contemplata aliis tradere, heter det: Fordyp deg i Gud og gi videre til andre frukten av din fordypning. Les mer.

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail